Muskellära

”En sund själ i en sund kropp” lyder ju den gamla kända devisen. Människan är ju sig lik oavsett var hon bor i världen. Vi vill alla ha en så god hälsa som möjligt.

En viktig del av en god hälsa är att ta hand om sin kropp. I människans kropp finns ca. 650 olika typer av muskler. Några är stora och andra är små. Från de viktiga musklerna som får människan att kunna tala och gå, till de kanske lite mindre viktigare som får oss att kunna höja på ögonbrynen eller vifta med öronen.

Musklerna måste skötas om. Givetvis så är regelbunden träning mycket viktigt oavsett om det handlar om att lyfta vikter på ett gym, simma i ett badhus eller helt enkelt promenera. Det finns så många olika fysiska aktiviteter som kan anpassas efter ålder och intresse. Det finns helt enkelt ingen ursäkt för att inte träna och röra på sig.

För den som befinner sig mitt uppe i arbetslivet är kanske tidsbrist en faktor som ofta åberopas till ursäkt för att inte träna och röra på sig. Alla de klassiska tipsen kan då dammas av. Sluta använda hissen och ta trapporna istället. Promenera till jobbet om möjligt. Eller ta bussen och gå av ett par hållplatser tidigare. Finns det möjlighet att rent utav cykla till jobbet? Den extra tid som resan tar sparar man in på att man inte behöver ta sig till ett gym.

Okej, träningen är avklarade. Då behöver man tänka på att ge musklerna protein så att de kan växa till sig. Idag finns många drycker och bars, som är det nya namnet på nyttigare små kakor i rektangulär stångform. Den gamla fina bananen ska inte heller föraktas även om många företag gärna hellre vill sälja sina egna produkter än vanliga frukter.

Nu är träningen avklarad och proteinet är tillfört. Vad mer då? Jo att massera, tänja eller stretcha, utöva yoga eller bara träna avslappning är också viktiga komponenter i att hålla kroppens muskler i trim. Försök att få in detta i en daglig rutin till exempel genom att sträcka på sig innan man kliver ur sängen eller att töja vadmusklerna medan man åker rulltrappa. Det gäller att vara uppfinningsrik och kunna gripa möjligheterna i flykten.

Till sist är det bra att nämna att man regelbundet kan besöka sin lokala naprapat. Denna kan korrigera sneda eller felaktigt belastade muskler och hjälpa till med råd, tips och övningar anpassade för varje enskild individ. Det kan handla om om artros, muskelsmärtor eller andra åkommor. Det är väl investerade pengar att göra ett besök lite nu och då. Man besiktigar ju sin bil varje år. Varför inte göra detsamma med den egna kroppen? Den är ju nog så viktig för att kunna förflytta sig i livet.

Leave a Reply