Hälsporre

Hälsporre är ett vanligt problem som kan drabba både den otränade och den vältränade. Ett annat namn för hälsporre är plantar fasciit. Smärtan vid hälsporre är lokaliserad till hälen och är oftast värst på morgonen.

Många upplever idag smärta i underben och fötter. Det positiva med denna typ av besvär är att det ofta är ofarliga symptom som går att behandla. Ju tidigare behandling sätts in desto enklare och snabbare kommer problemet att försvinna. Förutom hälsporre är åderbråck en vanlig åkomma. Åderbråck drabbar upp till var tredje vuxen kvinna. Det finns olika typer av behandlingar för att ta bort åderbråck från benen. Laserbehandling är en av metoderna som används för behandling av åderbråck. Oavsett om du lider av hälsporre eller åderbråck är det viktigt att påbörja behandlingen i tid för att undvika att besvären förvärras. Se till att få professionell hjälp och boka ett möte med t.ex. en naprapat eller sjuksköterska som är specialist på ditt problem.

Vanliga symptom på hälsporre är smärta i hälen eller under hälen. Smärtan brukar kännas vid aktiviteter som promenader och löpning. Oftast kommer symptomen smygande och är till en början diffusa. Hälsporre är en överbelastningsskada och beror på en inflammation i fästet på plantarfascian (senplattan) som sträcker sig från hälen under hela foten. Skälet till att inflammationen uppstår kan vara nedsjunkna fotvalv, felaktiga skor, att personen gått och stått på hårda underlag under lång tid, träning som trappats upp för fort etc. En annan orsak kan vara snedbelastningar som beror på problem i andra delar av kroppen t.ex. rygg och höft. För att komma till rätta med hälsporren är det därför viktigt att utreda vad det är som orsakat problemen och rätta till det samtidigt som behandling används.

Första steget vid behandling av hälsporre är att minska belastningen på foten samtidig som foten är aktiv genom t.ex. cykling eller simning. Aktiviteten gör att läkningen går fortare. Formgjutna inlägg i skor för att stödja fotvalvet är en vanlig behandling för att avlasta hälen. Undvik att gå barfota. Inomhus bör stabila tofflor användas.

Ytterligare behandling är att tejpa foten och använda speciella stretchstrumpor på natten eller vid vila. Massagebollar för foten är ett bra sätt att öka cirkulationen i plantarfascian och påskynda läkningen. Djupa tåhävningar och stretch av vaden är också viktiga delar av behandlingen.

När besvären försvunnit är det viktigt att fortsättningsvis se över hur du kan arbeta förbyggande för att hälsporren inte ska komma tillbaka. Se över vilken typ av skor du använder. Platta och tunna skor bör undvikas om du ska gå långt eller stå stilla länge. Undvik att gå mycket barfota och välj så ofta som möjligt väldämpade skor. Lägg in excentriska tåhävningar och stretch av vaden i din vanliga träningsrutin.

Leave a Reply